Thursday, August 4, 2011

ZIKIR "ALLAH" DALAM HATI BANYAK BANYAK



Siapa yg buat hukum ini? Allah sendiri dalam surah Al-Zumar ayat 22 yang berbunyi "celakalah orang-orang yang DIHATINYA tidak mengingati allah(berzikrullah).sesungguhnya mereka itu didalam kesesatan yang nyata".

Tak cukup dgn itu allah tambah lagi sebab manusia ni payah nak faham :"Jangan lah kamu dilalikan oleh harta benda kamu dan anak pinak dari mengingati dan menyebut (zikrullah) nama allah" (AL-munafiqun :9)

jadi apa yang allah nak kita buat " Wahai orang-orang beriman sebutlah nama allah dengan zikir yang sebanyak-banyaknya. dan bertasbihlah kepadanya diwaktu pagi dan petang (Al-Ahzab 41-42"

OK macam mana tanda orang beriman? jawapnya "orang-orang yang beriman dan dihati mereka menjadi tenang dengan zikrullah (mengingati dan menyebut nama allah) ketahuilah dengan zikrullah itu hati menjadi tenang" (Al-Rad :28 tanda org beriman itu hatinya sentiasa ingat pada allah...

Betul ke iblis tiada kuasa kepada orang-orang yang menyebut nama allah (beriman) jawapannya : Sesungguhnya hamba-hamba ku (yang beriman) tiadalah engkau iblis mempunyai kuasa terhadap mereka. cukuplah allah menjadi pelindung"

sebut sifat allah..dan sebut 99 nama sifat allah tidak disuruh disebut didalam hati didalam alquran..itu sebutan lafaz dimulut sebagai tasbih dan wirid. yg dimaksudkan disini ialah meneybut/mendengar kalimah ALLAH didalam hati (setiap saat) tanpa henti henti...kerana hati itu lah tempat bisikan syaitan..bukan dimulut..sesaat tak dengar bunyi ALLAH, hati akan berangan betul tak?

jangan samakan zikrullah menyebut nama ALLAH dihati dengan zikrullah berbentuk wirid, pujian, atau kalimah nafi(lailahaillah) Wirid boleh disebut dimulut. tetapi zikir allah..allah. wajib sebut dihati. mulut sebut lailahillah..tetapi hati dalam masa sama wajib sebut allah..allah..allah.

Tgk surah ni pula " Sesungguhnya berjayalah orang yang berusaha membersihkan dirinya, dan menyebut-nyebut nama tuhannya (ALLAH) ketika solat" (Al-Alaa:14-15) kan disuruh sebut nama Allah ketika solat..baru lah tak lalai...

sebut je Allah semua tahu. india sebut allah, cina sebut allah, afrika sebut allah..matsaleh pun sebut allah...kalau sebut erti ni mcm-mcm bahasa...nanti hati kita tak sama. bila sebut allah dalam hati ..seluruh dunia hatinya sama aje bunyinya... al-quran pun tak suruh sebut makna didalam hati..alquran kata.."dan sebutlah serta ingatlah nama tuhanmu (ALLAH) didalam HATIMU dengan perasaan rendah diri dan takut (Al-araf 205)"

6 comments:

  1. Ni baru bagus gan artikelnya... Ane setuju Gan sm ente,,, Byk org yg gak paham dzikir tp malah menyalahkan!!! :-) :-) :-)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete